Wykład 24 lutego 2024 – dr Maciej Jeż – „Szkoły z internatem dla indiańskich dzieci w USA i w Kanadzie w XIX – XX wieku.”

Wykład 17 lutego 2024 – „Od jabłka Adama do sztuki paleolitu czyli „wielkie wynalazki” ewolucji człowieka” .
2024-02-25
Wykład 16 marca 2024
2024-03-18

2024-02-25

Wykład 24 lutego 2024 – dr Maciej Jeż – „Szkoły z internatem dla indiańskich dzieci w USA i w Kanadzie w XIX – XX wieku.”
Wykład 24 lutego 2024 – dr Maciej Jeż – „Szkoły z internatem dla indiańskich dzieci w USA i w Kanadzie w XIX – XX wieku.”

          Wykład na bardzo trudny temat wygłosił w sobotę doktor Maciej Jeż, od lat zafascynowany Indianami, ich tradycją, kulturą, zwyczajami i historią, członek Polskiego Ruchu Przyjaciół Indian. Swoją pasją i wiedzą na ten temat od lat dzieli się ze słuchaczami Sudeckiego UTW, przybliżając nam  mało znane fakty, opowieści o swoich podróżach, prezentując wiele przywiezionych z nich pamiątek, eksponatów i ciekawostek. I zawsze robi to w sposób ekscytujący, świadczący o ogromnej wiedzy, ale też o osobistym zaangażowaniu w poznawanie tego innego i egzotycznego dla nas świata. Jest tez u nas wykładowcą hiszpańskiego, dzielącym się z wiernymi uczniami swoją znajomością tego języka.

          Temat był trudny, bo trudno było zrozumieć, pojąć i wytłumaczyć to, co działo się w XIX i XX wieku w Ameryce i Kanadzie w ramach amerykanizacji rdzennej ludności poprzez kulturowa asymilację. Teoretycznie szczytne ideały „zrównania praw i likwidacji klas społecznych” zakładały, że rdzenna ludność musi odrzucić tradycyjny styl życia, nawrócić się na chrześcijaństwo, opuścić rezerwaty i znaleźć wykształcenie i pracę wśród lepszej (białej) klasy.

          Sposobem na to miał być system szkól z internatami dla dzieci rdzennej ludności. W Kanadzie, na której skupił się wykładowca, system szkół dla dzieci indiańskich, metyskich i inuickich (eskimoskich) prowadzony był w latach od 1831 do 1998 (!) przez rząd Kanady i kościoły chrześcijańskie (katolicki i protestanckie). Szkoły były przymusowe, dzieci odbierano rodzicom siłą. Zakazywano używania własnych języków, kultywowania tradycyjnych obyczajów i kultury. Dochodziło w nich do licznych nadużyć, kar cielesnych, czasem trudnych do wyobrażenia, wykorzystywania seksualnego i przemocy. Trudno było tego słuchać. Do szkól w sumie, w czasie trwania systemu, trafiło ok. 150 tys. dzieci, z tego ok. 6 tys. w nich zmarło, ale są to dane niekompletne, wielokrotnie zaniżane, dokumentacja fałszowana, a dotychczas odkrywane są nowe, zbiorowe mogiły.

          Organizacje rdzennych mieszkańców już w latach 90 domagały się przeprosin i rekompensaty dla ofiar tych praktyk, ale dopiero na początku XXI wieku, w 2005 roku, rząd Kanady ustanowił fundusz odszkodowań dla osób, które przeżyły, a w 2008 powołał komisję do zbadania procederu, opisania go i pojednania z ofiarami. Raport ukazał się w 2015 roku. W 2009 roku kościół katolicki zobowiązał się wypłacić 29 mln dolarów kanadyjskich odszkodowania dla ofiar placówek, ale dotąd wypłacony został niewielki procent tej kwoty.

W 2022 roku papież Franciszek przeprosił za „udział ludzi Kościoła w  projektach niszczenia kultury i przymusowej asymilacji” rdzennej ludności.

          Ale co z tego wszystkiego wynika? Ksenofobia dalej ma się w najlepsze. Nieuzasadniony lęk i nieufność wobec obcych, brak szacunku dla cudzych praktyk i przekonań, niedopuszczanie do zachowań czy poglądów innych niż własne, dzielenie na lepszy i gorszy sort trwa. Czy człowiek nie mógłby być lepszy?           

Tekst Krystyna Bartoszyńska      

Wykład 24 lutego 2024 – dr Maciej Jeż – „Szkoły z internatem dla indiańskich dzieci w USA i w Kanadzie w XIX – XX wieku.”
W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Zobacz politykę cookies.